Aktuality
Jak zvládnout vztek v období pandemie?

31. 3. 2020
Trávíte doma už několikátý den s partnerem a cítíte, jak ve vás bublá vztek? Jste frustrovaní ze všech opatření a omezení? A do toho všeho cítíte bezmoc z celé té situace? Jak zvládnout aktuální náročnou situaci tak, aby Vás vztek neovládl, a aby nebyl cílem Vašeho vzteku partner nebo sada porcelánového nádobí po babičce?

Prožívat vztek, bezmoc, frustraci v aktuální náročné situaci je naprosto normální. Náš organismus dokáže nést velkou míru zátěže a nepohodlí. Pro lidstvo to není nic neobvyklého, jen jsme na to trochu zapomněli. Je normální nemít se vždycky jen dobře. Důležité je si ale uvědomit, že chování a projevy, které ve mně tyto emoce vyvolávají, mohu ovlivnit. A je přece fajn je umět ovlivnit, abych se pak za ně nemusel(a) stydět, ne?

Jak mohu předcházet vzniku konfliktu?

  • Zkuste aktivně pracovat na svém klidu a dobré náladě. Tak, jak se dokážete nechat strhnout negativními emocemi, to stejné umí i emoce pozitivní. Vyhledávejte místa, věci, situace, kde budete prožívat pozitivní emoce. Pokud máte někoho nakazit, zkuste ho nakazit optimismem.
  • Naordinujte si mediální očistu. Není třeba neustále sledovat zprávy v televizi, a ještě je aktivně vyhledávat na internetu. Věnujte se i jiným tématům, než je koronavirus. Zajímá Vás, jak funguje psychosomatika? Vždy Vás zajímala filozofie, ale nebyl čas studovat odborné texty? Pak je ten čas právě teď.
  • Karanténa nejsou prázdniny. Stanovte si tedy pevné body v průběhu dne a režim dne. Leží Vám na stole stohy papírů a v kalendáři je několik nesplněných úkolů? Využijte nucené volno na dodělání těchto restů.
  • Pohyb, spánek, strava, pohyb, spánek, a tak pořád dokola. Samozřejmě v rámci možností. Určitě se ale nesnažte zvládnout a stihnout najednou vše. To vyprodukuje zase jenom další frustraci a vztek, jehož příjemcem bude buď partner, nebo babiččiny porcelánové hrnečky.
  • Nebojte se izolovat se od členů rodiny v samostatném pokoji v případě potřeby. Nesnažte se dořešit dřívější rodinné spory právě teď.
  • Karanténa není ani párty. Nadměrná konzumace alkoholu nebo jiných návykových látek způsobí akorát další smutek, bezmoc a ranní kocovinu.
  • Pokud to umíte a troufnete si, skutečně se zastavte. Každá krize je příležitost a můžeme si z ní něco odnést. Třeba zjistíme, že partner není tak špatný, když dokáže být nablízku v této době, třeba víc poznáme sami sebe.

Co mohu dělat, když se schyluje ke konfliktu?

  • Uvědomte si, že cítit vztek je v pořádku, co už ale v pořádku být nemusí, je chování, které v důsledku vzteku zvolíme. Za to, jaké chování volíme v určitých situacích, neseme plnou zodpovědnost.
  • Pozorujte, jak se chová vaše tělo. Jaké jsou fyzické reakce? Mnoho lidí vykazuje příznaky vzteku ještě dřív, než si uvědomí, že vztek prožívají. Je možné, že to ve vás „vře“ a schyluje se k výbuchu vzteku, když pociťujete následující:
    • Stažené svaly a zaťaté čelisti
    • Tlak na hrudi nebo v oblasti břicha
    • Bolest hlavy nebo břicha
    • Zrychlený srdeční tep
    • Náhlé pocení nebo třes těla
  • Zaměřte se na to, co dělá vaše tělo, poznejte své fyzické projevy. Naučte se rozpoznávat, když vaše tělo reaguje na blížící se výbuch vzteku, když se necítíte dobře, když vaše emoce nabývají intenzity a vy nebo vaše okolí už se nemusí cítit bezpečně. V případě, že cítíte, že se blíží výbuch vzteku nebo vám situace není příjemná, nebojte se izolovat se od své rodiny v samostatném pokoji v případě, že je to nutné. Pokud můžete místo opustit a být sami, můžete se zaměřit na to, jak svůj vztek zvládnout a předejít tak afektivnímu, zlostnému výbuchu.
  • Pokud si uvědomujete, že se blíží výbuch, ale ještě nemáte „černo před očima“, zkuste se zastavit. Třikrát se pomalu nadechněte a vydechněte a uvědomte si, co právě teď prožíváte a kde jste. V duchu pojmenujte tři věci, které vidíte kolem sebe. Je to způsob, jak se zakotvit v přítomnosti a jak předcházet tomu, aby vás vztek ovládl.
  • Zatřepte se. Ano, zní to divně, ale zkuste nekoordinovaně protřepat celé tělo, dokud je vám to příjemné. Drobné svalové snopce ve vašem těle mohou být napnuté, aniž to vnímáte. Mimochodem, takové občasné protřepání může být i dobrý způsob jak předcházet dlouhodobému hromadění stresu.
  • Zkuste progresivní uvolnění svalů. Progresivní uvolnění svalů znamená, že budete zatínat a povolovat svaly vašeho těla v postupných fázích. Když vědomě zatnete svaly, přesměrujete výboj vzteku, který cítíte. Abyste natrénovali postupné svalové uvolnění, několikrát se zhluboka nadechněte a pak udělejte následující:
    • Začněte se svým obličejem a svaly na hlavě. Zatněte je na 20 vteřin a pak povolte.
    • Propracujte se směrem dolů a zatínejte a povolujte ramena, paže, záda, ruce, břicho, nohy, chodidla a prsty u nohou.
    • Zhluboka dýchejte a uvolněte se od špiček chodidel až nahoru k hlavě.
  • Nebo zkuste na aktuální situaci najít něco humorného. Protože vztek je ve své podstatě chemická reakce, pokud dokážete změnit chemikálie ve vašem těle, můžete obejít výbuch zlosti. Pokuste se na situaci najít něco veselého nebo se rozesmějte něčemu úplně jinému - změní se chemie ve vašem těle a problematická situace se odlehčí. Pokud například přijdete domů a zjistíte, že manželka za celý den neudělala s dětmi potřebné úkoly, bude vaší prvotní reakcí vztek. Zkuste se ale i přesto nadechnout a pokuste se na situaci podívat objektivně a možná se tomu spíš zasmějete.
  • Dopřávejte si dostatek spánku a cvičte. Vztek roste, pokud vám chybí spánek nebo se málo hýbete. Spánek pomáhá účinně regulovat emoce. Když si ve vzteku dáte pár kliků nebo dřepů (nebo cokoliv jiného, co jste schopni fyzicky zvládnout), transformujete tak svůj vztek do něčeho jiného. Když budete pravidelně cvičit, pomůže vám to zvládat lépe vaši náladu a ovládat emoce.

 

A když by nic z toho nefungovalo, neváhejte a obraťte se na nás. Můžete nám každý den mezi 9.00 – 15.00 hodinou zavolat nebo v čase 9.00 – 18.00 napsat přes online chat, který je k dispozici na našich webových stránkách (www.persefona.cz), také nám můžete kdykoliv zanechat email: bezpecnesouziti@persefona.cz . I v těchto nelehkých chvílích jsme tu pro vás!

Sdílet na Facebook Sdílet na Google plus Sdílet na Twitter LinkedIn