Aktuality
Pomoc při úzkosti v nouzovém stavu

27. 3. 2020
Jak pracovat s úzkostí, panikou, strachem a spol? Jakou pomoc vyhledat?
Strach a úzkost jsou přirozenou reakcí na jakoukoliv novou situaci, která s sebou nese nebezpečí. A je tedy běžné, že v různé míře dolehne v době ohrožení koronavirem na většinu z nás.

Připomínáme však několik doporučení, která mohou pomoci nepříjemné pocity zmírnit.

Je dobré si uvědomit, co máme ve své moci a co naopak ne. Nemůžeme ovlivnit, co udělá vláda, jak se bude situace vyvíjet do budoucnosti atp. Avšak můžeme kontrolovat, co sami děláme teď a tady.

Všímejte si, co se uvnitř vás děje, jaké jsou nyní vaše myšlenky, prožitky, co dělá vaše tělo, jaké vzpomínky se vybavují. Buďte sami k sobě zvídaví, jaké reakce se objevují na tuto novou situaci. Uvědomte si, že máte různé obavy, je dobré o nich vědět a není ostuda si přiznat, že máme strach.

Věnujte se svému tělu. Protáhněte se, uvědomte si své svaly, nadechněte se.

Prožijte to, co děláte. Tady a teď mějte plnou pozornost k tomu, co slyšíte, vidíte, jaké chutě a vůně se kolem vás přes den objevují.

Dělejte efektivně to, co je teď pro vás důležité (uklidit, pracovní povinnost, péče o děti,…), i kdyby to byly maličkosti. Plánujte si drobné úkoly na každý den.

Otevřete se tomu, co je kolem vás a přijímejte to laskavě, buďte k sobě i okolí respektující a soucitní.

Uvědomte si své hodnoty, co je teď v této chvíli důležité. Je to humor, láska, respekt, upřímnost? Naše hodnoty nás motivují k činnosti.

Najděte si spolehlivé zdroje informací, kde najdete fyzickou pomoc, podporu, radu. Zkontaktujte lidi, kteří vám tyto věci poskytnou ve vašem okolí. Uložte si základní čísla, kam se můžete obrátit v případě potřeby. Myslete na vlastní zdroje pomoci, svou rodinu, přátele. A také na vlastní zdroje energie jako oblíbené aktivity doma, odpočinek, dobré jídlo atd.

Nezapomeňte se chovat zodpovědně k sobě i svému okolí, noste ústěnky, dezinfikujte a udržujte si od ostatních doporučený odstup.

 

Při návalu úzkosti a strachu:

Jako prevenci další úzkosti omezte příjem stresujících informací, dejte si například na čtení aktualit jen krátký vymezený čas přes den, který není ani brzy po ránu, ani večer před spaním.

Pokud se tyto stavy opakují a jsou zvýšeně nepříjemné, obraťte se na nás nebo na jiného odborníka, který vám pomůže krizovou situaci překonat.

 

Kam se můžete obrátit pro pomoc?

V případě potřeby se na nás neváhekte obrátit. Jsme vám k dispozici na telefonu, emailu i online. Info s kontakty naleznete ZDE.

Psychologickou pomoc přes Skype nabízí mnoho psychologů, například na stránkách https://www.delamcomuzu.cz/.
Jiná pracoviště, která mohou pomoci v krizovém stavu, najdete například zde: https://www.poradna-rr.cz/sit-pomoci/krizove-linky-a-linky-duvery-v-cr/

Sdílet na Facebook Sdílet na Google plus Sdílet na Twitter LinkedIn